Od školního roku 2019/2020 realizujeme jako projekt Agátka (u dětí 1. stupně). Inspiraci jsme čerpali z kanadského projektu Kořeny empatie (Roots of Empathy), který je v současné době rozšířen do 22 zemí. O Českou republiku zájem neměli, tak jsme se rozhodli projekt realizovat po svém. Spočívá v tom, že jednou měsíčně navštěvuje děti z 1. stupně maminka s miminkem. Děti miminko pozorují, měří, sledují, jaké pokroky dělá, ptají se maminky (nebo babičky), co všechno Agátka umí, jaký pokrok za měsíc udělala. Výzkumem bylo dokázáno, že toto setkávání snižuje agresivitu u dětí a zvyšuje empatii. Vše funguje instinktivně. Děti se instinktivně ztiší, zklidní, jakmile Agátka přijde do třídy. Ví, že je bezbranná, je třeba se o ni starat, aby byla spokojená. A Agátka je opravdu vzorové dítěJ. Vždy dobře naladěná, usměvavá, pozornost mnoha dětí jí vůbec nevadí. V průběhu celého školního roku děti uvidí obrovský pokrok, které miminko od zhruba pěti měsíců do jednoho roku udělá. V září kojenec, který neumí téměř nic, v červnu už bude Agátka pravděpodobně chodit. Děti si v každé třídě vedou o Agátce záznamy, dokumentují, jak se mění, co už umí, jak roste, přibírá…
Některé děti mají doma také malé sourozence, někdy i miminka, tady jde ale o společné sdílení ve třídě, ne v rodinném kruhu. Vytváří se velmi příjemná, klidná atmosféra, vše se točí kolem miminka, a tak by to přece mělo být. My bychom se měli přizpůsobit miminku, ne ono nám.