Sedmé ročníky se v listopadu opět setkaly s lektory Projektu Odyssea při Kurzech prevence šikany. Během dvou dní (vždy 4h) lektoři ve třídách zjišťovali, jak vlastně žáci mezi sebou fungují. Děti se společně snažily posílit svou soudržnost. Hravými aktivitami hledaly, jak podpořit otevřenou nekonfrontační komunikaci, jak zlepšit dovednost spolupráce. Jedním z cílů bylo najít řešení konkrétních komunikačních situací a situací z každodenního života třídy. Mezi stěžejní metody patří aktivity zaměřené na prevenci šikany a podporující jednání zamezující agresi, např. hraní rolí. Všechny činnosti vedou k uvědomění, že budování pozitivních vztahů se vyplatí.

Většina žáků si tak užila dva dny v pozměněném školním prostředí a využila příležitost prožít dny se svými třídními učiteli v jiném světle.

Zároveň jsme využili návaznosti programů a důvěrně známí lektoři navštívili na jeden den i žáky osmých ročníků. Účastníci procházeli šestihodinovými Kurzy prevence závislostí. Ty tradičně interaktivně informují žáky o rizicích návykových látek. V rámci diskuse se vyjasňují mýty o drogách a závislostech. Kurz posiluje vnitřní motivaci žáků žít zdravým způsobem a rozvíjí jejich sebevědomí. Žáci postupně objevují důvody, proč se návykovým látkám vyhýbat a formulují své postoje k nim.

V programu je zahrnuto mapování zkušeností žáků, podstata a projevy závislosti, nácvik odmítání návykových látek, kulturní a sociální kontext konzumace alkoholu, drog a cigaret, sociální důsledky závislostního chování a projevy závislosti na elektronice. Jsme pyšní na to, jak otevřeně žáci při kurzu s lektory hovoří a jednají. Využívají možnosti ptát se odborníků a sdělit jim své obavy či postřehy. Věříme, že taková spolupráce má smysl!