DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
Informujte o této novince i ostatní žáky ze třídy
FOCENÍ TŘÍDY PROBĚHNE 17.6. V 8:00 V PARKU. SRAZ ŽÁKŮ JE V 7:50 NA ZAČÁTKU PARKU (U MĚSTSKÉHO ÚŘADU). Peníze budu vybírat v tento den. Po vyfocení odchází žáci domů. Fotky děti dostanou v den vydávání vysvědčení.
Žáci druhého stupně se budou vracet do školy na třídnické hodiny.
1. třídnická hodina proběhne
pro 1. skupinu dne 9.6. v době od 8:30 do 11:30
pro 2. skupinu dne 10.6. v době od 8:30 do 11:30
Skupina 1 |
Skupina 2 |
Zoe Adyová | Samuel Lau |
Radka Daňová | Phuong Nhu Nguyen |
Viktorie Daňová |
Anna Eliška Prokopová |
Jan Ďuroška | Pavel Randáček |
Jan Hábel | Julie Skřipská |
Nikola Jeřábková | Kristýna Šimůnková |
Václav Jezbera | Petr Šmíd |
David Klier | Martin Švejda |
Aneta Kroščenová | Tomáš Vít |
Natálie Langová | Petra Bohuňková |
David Lapáček |
poznámka : Žáci jsou rozděleni do 2 skupin z hygienických důvodů. Každý žák musí sedět v lavici sám s minimálním rozestupem 2 metry od dalšího žáka.
Tato třídnická hodina bude zaměřena na
- úklid šatních skříněk (žáci mi vrátí klíč od skříňky)
- vrácení všech učebnic (učebnice budou mít žáci připravené k odevzdání - podepsané, sundané obaly a vyčištěné bez vložených papírů, případně slepené). Také si žáci připraví peníze na zaplacení poškozených či ztracených učebnic
- vybrání žákovských knížek
- žákům (pokud budou mít zájem) sdělím jejich hodnocení z jednotlivých předmětů na vysvědčení (klasifikace bude uzavřena do 8.6.)
Důležité : Pro vstup do školy budou žáci potřebovat 2 roušky, sáček na roušky a vyplněné a podepsané čestné prohlášení - zde(čestné prohlášení si můžete vyzvednout také ve škole)
! BEZ ROUŠKY A PROHLÁŠENÍ NEBUDE VSTUP DO ŠKOLY MOŽNÝ !
Setkáme se před školou u stromu, nikdo nebude vcházet do budovy školy sám !
Vaši účast mi potvrďte na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., případně na WhatsApp.
2. třídnická hodina proběhne ve středu 17.6. za účelem společného focení třídy. Cena společné fotografie je 35 Kč, cena skupinky je 15 Kč. Peníze na fotky vyberu na 1.třídnické hodině, případně v den focení.
3. třídnická hodina proběhne dne 26.6. za účelem předávání vysvědčení. Organizaci ještě upřesním.
Zdarma lze využít i vzdělávací portály:
jsns.cz/online-vyuka
|
|
|
|
|
|
|
|
Český jazyk
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
ČJ 25. 5. – 5.6. 2020
Dobrý den, milí šesťáci,
moc děkuji všem, kdo mi posíláte vyřešená cvičení, úkoly a zadání z ČJ.
Díky i za vaše nápady k ČJ - překvapilo mě, jak vám chybí klasické hodiny. Snažila jsem se tedy na tento týden zadat učivo jak s učebnicí, tak čítankou.
- )Podívej se do učebnice ČJ a najdi si kapitolu PŘÍDAVNÁ JMÉNA, ZÁJMENA. Připomeň si růžové rámečky + některá cvičení, která jsme společně vypracovali.
- )Opakování PŘÍDAVNÁ JMÉNA, ZÁJMENA
- )Vezmi si čítanku. Prolistuj jí. Určitě zjistíš, že mnoho ukázek v čítance má zajímavé nadpisy, nebo jsou u nich obrázky, které tě upoutají. Vyber si dvě ukázky, které tě na první pohled zaujmou a přečti si je. U obou písemně odpověz (sešit ČJ-lit):
- Proč a čím tě text zaujal na první pohled?
- O čem příběh byl?
- Splnil příběh tvá očekávání?
- )Vypiš všechna SLOVESA ze všech vyjmenovaných slov. Pět z nich použij do krátkého příběhu (ČJ-sloh)
Na vaše odpovědi a řešení se těším na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Učivo z německého jazyka
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
učivo do 3.5.
http://www.uschovna.cz/zasilka/XQL8EDJUI67GX2Y3-7GX
učivo do 10.5.
http://www.uschovna.cz/zasilka/XWPSKKGKES5W349P-WZ6
učivo do 17.5.
- učebnice str. 55/15,16 - pečlivě přečíst oba e-maily
- učebnice str. 56/a - odpovědět na otázky - správně nebo špatně (pracovat s texty e-mailu) - odpovědi zapsat do sešitů a zaslat emailem
- učebnice str. 56/b - tvořte otázky, otázky si zapište do svých sešitů
- k procvičování zasílám níže uvedený odkaz:
Angličtina - abeceda. Klikni pro výslovnost English alphabet (anglická abeceda) se skládá z 26 písmen zapisovaných latinkou, která jsou součástí také české abecedy. V angličtině ale, na rozdíl od češtiny, neexistují písmena s diakritickými znaménky (´, ˇ, °) ani spřežka “ch”.
www.anglictina-bez-biflovani.cz
|
http://www.richardludvik.cz Chytré pomůcky, jak si zapamatovat anglickou abecedu. Najdete zde výslovnost všech písmen a tipy na jednotlivá písmenka. Uvidíte, že to nebude tak těžké. Nemusíte znát všechna písmenka anglické abecedy, ale vyhláskovat své příjmení se vám může hodit. Více video tipů najdete na www ...
www.youtube.com
|
Právě si zlepšuji svou angličtinu. Jednoduchý poslech na spellování na mix slovíček vhodný pro začátečníky
www.jazykolog.cz
|
Spoj názvy aktivit volného času. KONTROLA . SWIM
zsbcupice.cz
|
Tři nejdůležitější předložky časové AT, IN a ON. Jak se kde používají, jakou logikou se jejich užívání řídí, nejčastější chyby, příklady kam žádná předložka nepatří, věty k procvičení. Prostě krátké ale informacemi nabité video :) MAXIKURZ PŘEDLOŽEK: http://bit.ly/MaxiPredlozky (do 24.9 SLEVA 35%)
www.youtube.com
|
A jak by to šlo vám? Není to tak snadné, ale je to zábavné a zdarma. Kroužkovací test na základní použití těchto základních předložek - anglický test zdarma na anglictinavtestech.cz
www.anglictinavtestech.cz
|
Matematika
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Učivo do 24.4.
TROJÚHELNÍK
Dnes začneme novou látku. Nejprve se podívejte na následující video. Potom si vezměte školní sešit, rýsovací potřeby a budete si psát a rýsovat toto učivo (kromě těch příkladů). Video si můžete zastavovat podle toho, jak rychle píšete a rýsujete. Výhodou je, že si můžete pustit video tolikrát, kolikrát budete potřebovat
https://www.youtube.com/watch?v=vyx9xH6Z_M0
https://www.youtube.com/watch?v=vyx9xH6Z_M0
A nyní si nové učivo procvičíme na příkladech v učebnici. Do procvičovacího sešitu si napište nadpis Trojúhelník a vyřešte cvičení 6 na straně 160, cvičení 7 a 8 na straně 161. Výsledky si zkontrolujte ve výsledcích na straně 211.
Učivo do 3.5.
ROZDĚLENÍ TROJÚHELNÍKŮ
Prohlédněte si následující video, potom si ho pusťte znovu, vezměte si školní sešit a udělejte si zápis podle tohoto videa. Úlohy na procvičení si tam nepište, jen to nové učivo. Průběžně si video zastavujte, abyste si v pohodě stihli zápis udělat.
https://www.youtube.com/watch?v=Wqm9qz3aiDA
Nové učivo najdete i v učebnici na straně 164.
Nyní si nové učivo procvičte:
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3320
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3840
TROJÚHELNÍKOVÁ NEROVNOST
Nejprve si prohlédni následující video:
https://www.youtube.com/watch?v=OHM6BIMryVQ
Nyní si opět vezmi školní sešit a napiš to, co bude v tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=apnE5_encMc
Učivo je také v učebnici na straně 162-163. Nyní si učivo procvičíme:
Do procvičovacího sešitu si napiš nadpis Trojúhelníková nerovnost a vyřeš cv.2/str.163 ( procvičíš si zde zároveň sčítání desetinných čísel).
A ještě jedno video na protrénování učiva.
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3321
učivo do 10.5.
Milí žáci, nyní se posuneme k učivu novému, k objemu krychle a kvádru. Další učivo o trojúhelníku si necháme na začátek nového školního roku. Jednotky objemu musíte umět i ve fyzice a nyní se jim věnujete, takže budeme trénovat stejné učivo ve dvou předmětech.
Do školního sešitu si napište nadpis Jednotky objemu a opište si modré rámečky ze strany 184 a 185. Prohlédněte si následující videa:
https://www.youtube.com/watch?v=1O5owFJORbo
https://www.youtube.com/watch?v=O88TbsUUvHM
https://www.youtube.com/watch?v=wJonFqA567Q&t=210s
https://www.youtube.com/watch?v=nltwDlljO8M&t=82s
Nyní si zkusíme procvičit převody jednotek objemu do procvičovacího sešitu: str.185/cv.1.,2.,3. Tato cvičení mi pošlete na email.
Abychom nezapomněli na desetinná čísla, procvičte si následující cvičení:
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3300
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3266
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3269
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3270
Mějte se hezky a moc děkuji všem, kteří mi posíláte zadaná cvičení. Všechny 1, které teď dostáváte, vám budou započteny do závěrečné klasifikace. Pokud se to nepovede a 1 nedostanete, tak mám u sebe poznamenáno, že jste se o to alespoň snažili. Mrzí mě, že někteří mi ještě neposlali žádné cvičení. Snad to ještě napraví a pošlou mi své práce.
Učivo do 24.5.
Objem krychle a kvádru
Vzorce pro výpočet objemu krychle a kvádru umíme a teď je využijeme při výpočtech. Podívejte se nejprve na video:
https://www.youtube.com/watch?v=FGJPm4jPUDA
Učivo si nyní procvičte. Připravte si nejprve tužku a papír na výpočty:
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3361
https://www.skolasnadhledem.cz/game/3348
Do procvičovacího sešitusi spočítejte příklady ze Sbírky úloh:
Str.109/cv.725.,726.,733. Tyto 3 vyřešené úlohy mi zase pošlete na email, máte šanci na 1, pokud je budete mít dobře. Výsledky si můžete zkontrolovat ve Výsledcích na str.149.
Učivo do 31.5.
Opakování desetinných čísel
Řády, porovnávání podle velikosti, zaokrouhlování:
https://skolaposkole.cz/matematika-zs/6-rocnik/desetinna-cisla
Dělení des.čísel: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3273
Násobení a dělení des.čísel: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3303
Souhrnná cvičení: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3274
Test: https://www.skolasnadhledem.cz/game/3276
Nyní si do procvičovacího sešitu vyřešíte následující příklady a pošlete mi je na můj školní mail, máte opět šanci na 1:
14,815 + 3,14 + 0,946 =
156,347 – 48,16 =
368,4 + 47,31 – 249,815 =
3,15 * 1,2 =
0,038 * 0,6 =
14,2 * 0,59 =
0,3 * 0,07 * 0,002 =
(znak *je násobení)
Přírodopis
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Přírodopis do 24.4
VZDUŠNICOVCI
- Přečíst učivo v učebnici na straně 74-77.
- Prohlédnout výuková videa:
https://www.youtube.com/watch?v=W5Zdn_QVYL0 vzdušnicovci
https://www.youtube.com/watch?v=xQgVU8sjSo8 mnohonožky a stonožky – rozdíly
https://www.youtube.com/watch?v=DvIs93Q2hbU mnohonožky
https://www.youtube.com/watch?v=FKiTs-azJOs šestinozí
https://www.skolasnadhledem.cz/game/1926 členovci - test
Děkuji všem, kteří jsou se mnou v kontaktu a skvěle spolupracují. Mějte se hezky a hodně sil do dalšího učiva!
Učivo do 15.5.
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU
1.Přečtěte si učivo v učebnici na straně 78-85 a prohlédněte si všechny obrázky
2. Prohlédněte si videa:
http://2zs.sokolov.cz/joomla35/index.php hmyz s proměnou nedokonalou a dokonalou
https://www.youtube.com/watch?v=pdneLLKHYEc jepice, vážky
https://www.youtube.com/watch?v=PQyhp2X_De4 zrození vážky
https://www.youtube.com/watch?v=SbR1Qo0DcrM&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT&index=19 stejnokřídlí
https://www.youtube.com/watch?v=JKig9rbI76Q&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT&index=18 rovnokřídlí, strašilky
https://www.youtube.com/watch?v=61QfiEnIQj4&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT&index=17 švábi, škvoři, kudlanky
https://www.youtube.com/watch?v=MtpGS3r6YSs&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT&index=20 vši, ploštice
3. Dobrovolný úkol na 1: Pokud mi pošlete na mail odpovědi na otázky z učebnice na straně 83 (jsou tam 3 otázky a úkoly) a budou všechny správně, máte šanci na jedničku.
Mějte se hezky, všechny vás moc zdravím a děkuji těm, kteří mi posílají své práce. Vše si poznamenávám a budu vaši aktivitu a práci zohledňovat při závěrečné klasifikaci.
Učivo do 24.5.
Hmyz s proměnou dokonalou
1.Nejprve si zopakujte učivo o hmyzu s proměnou nedokonalou:
https://www.skolasnadhledem.cz/game/1927
2. Nyní si zopakujte vývojová stádia hmyzu s proměnou dokonalou v učebnici na straně 79 a pak si přečtěte učivo na straně 86-91. Prohlédněte si následující videa:
Síťokřídlí, chrostíci https://www.youtube.com/watch?v=9VgaC9f2mAk&list=PLu9YmWHGvyyv-lxIE0RvZ8DaOJXFb6lDT&index=21
dvoukřídlí, blechy, chrostíci https://www.youtube.com/watch?v=rHzSIxpfT9k&t=26s
(blechy a chrostíci jsou ke konci videa, ale můžete se samozřejmě podívat i na učivo o dvoukřídlém hmyzu, také nás toto učivo čeká)
Denní motýli https://www.youtube.com/watch?v=F-aTmfL9DEU
Noční motýli https://www.youtube.com/watch?v=sNxQtfF29h4
Bourec morušový https://www.skolasnadhledem.cz/game/1927
Životní cyklus bource morušového https://www.youtube.com/watch?v=_gVkO71DLo8
3. Zájemci o 1 mi pošlou na školní email odpovědi na otázky v učebnici:
Otázka č.2./str.86
Otázky č.1.,2./str.87
Otázka č.4./str.91
Přírodopis do 5.6.
Brouci
- Přečíst učivo v učebnici na straně 92-95.
- Prohlédnout výukové video:
https://www.youtube.com/watch?v=o3Q_eq2T3qc
3. Vypracuj odpovědi na otázky v učebnici na str.95 /1.,2.,4.
Pokud budou správně, dostaneš jedničku.
Dvoukřídlí
1. Přečíst učivo v učebnici na straně 96-98.
2. Prohlédnout výukové video:
https://www.youtube.com/watch?v=-p2oTx3gjTw
3. Vypracuj odpovědi na otázky v učebnici na straně 98/1.,2.,3.,4.
Také za tyto odpovědi, pokud budou správné, můžete dostat 1.
Přírodopis do 8.6.
Milí žáci,
protože příští týden budete odevzdávat učebnice, zadám už poslední učivo, které nám ještě zbývá. Přečtěte si ho v učebnici a výuková videa si můžete prohlédnout i později, pokud to nestihnete teď.
Blanokřídlí
- Přečíst učivo v učebnici na straně 99-101.
- Prohlédnout výuková videa:
https://www.youtube.com/watch?v=DdB1WMRoR7U&t=239s
https://www.youtube.com/watch?v=01bkd9J8Wxc
Kmen: Ostnokožci
1. Přečíst učivo v učebnici na straně 102-103.
2. Prohlédnout výuková videa:
Hvězdice: https://www.youtube.com/watch?v=XG6Nij6yU_Y
Lilijice: https://www.youtube.com/watch?v=855FCLHDAyk
Hadice: https://www.youtube.com/watch?v=tKE0OHcrWxc
Ježovky: https://www.youtube.com/watch?v=0q8Hc-D3bV8
Moc děkuji všem, kteří se mnou spolupracovali.
Fyzika
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
21.4.2020
Milí žáci,
vašim dalším úkolem bude vážení. Použijte kuchyňskou váhu, na malé hmotnosti je dobré použít elektronickou.
Vezmi pět věcí z ledničky nebo ze spíže, zvaž je a porovnej skutečnou hmotnost s hmotností vyznačenou na obale. Zjistil/a jsi rozdíl? Proč se váhy liší?Zkus se zamyslet a odpovědět na otázky.
Tabulku si opět vlep do sešitu nebo překresli. Už se těším na vaše výsledky!
Př.
Selský jogurt | 200 g | 211g | + 11g |
zboží | hmotnost na obalu | naměřená hmotnost | váhový rozdíl +/ - |
5. května 2020
OBJEM
http://www.uschovna.cz/zasilka/YA2G6T5K9NYXUKBX-YAG
FYZIKA - OBJEM 11.5.2020
Podívej se na videa:
https://youtu.be/O88TbsUUvHM
https://youtu.be/wJonFqA567Q
https://youtu.be/1O5owFJORbo
https://youtu.be/rPUKH3c7FqY
PRACOVNÍ LIST Č.1
bazén -
injekční stříkačka -
hrnec -
dětská láhev na mléko -
WC -
vana -
nádrž v automobilu -
5 ml, 250 ml, 10 l, 4 l, 2 hl, 55 l, 20 m3 - objemovou jednotku přiřaď
PRACOVNÍ LIST Č.2
1) 400 hl = (l) 4) 18 dl = (cl) 7) 78 cl = ( dl)
2) 60 cl = (ml) 5) 63 l = (ml) 8) 54 ml = (dl)
3) 3 dl = (ml) 6) 50 ml (l) 9) 79 hl (dl)
1) 5m3 = (I) 4) 230 dm3 = (hl) 7) 4200 cm3 = (l)
2) 20 dm3 = (I) 5) 30 l = (cm3) 8) 44 dm3 = (cm3)
3) 33 l = (cm3 ) 6) 30 cm3 = (ml) 9) 3000 l = (m3)
Výsledky posílej na můj email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Fyzika - souhrn/výsledky
TEPLOTA
1. Měření teploty – denní záznam – šest dní měření venkovní teploty
2. Referát – Klementinum – důležité bylo uvést, že je to naše největší observatoř v Praze – kdy od poloviny 18. stol. započalo pozorování, zaujímá významné postavení v dějinách meteorologie
3. Závody kostek ledu – výsledek: kostka v obyčejné vodě roztaje dříve než kostka v solném roztoku
HMOTNOST
Pracovní list – živočišná říše
např.
1mg - octomilka
1g - mládě klokana
10g - vakoplšík létavý
1 dag – myš africká
1 kg - káně rudoocasá
100 kg – panda velká
1t - kůň
Pracovní list – převody jednotek
Výsledky:
1t ( kg) = 1000 kg 69 mg ( g) = 0,069 g 20 dag ( g) = 200 g
1kg ( g) = 1000 g 6t (g) = 6 000 000 g 17 mg ( g) = 0,017 g
1g ( mg) = 1000 mg 2910 g ( kg) = 2,91 kg 9000 kg ( t) = 9t
0,02 t (kg) = 20 kg 105 mg (g) = 0,105 g 3550 kg (g) = 3 550 000 g
125 g (kg) = 0,125 kg 8100 mg (g) = 8,1 g 110 mg (g) = 0,11 g
0,2 g ( mg) = 200 mg 0,005 kg (g) = 5 g 4000 kg (t) = 4 t
Pracovní list – vážení potravin
Př.
Selský jogurt 200 g 211 g + 11g
Odpověď na otázku: Hmotnost uvedená na obalu, je hmotnost obsahu, naměřená hmotnost je celková hmotnost obsahu + obalu.
25.5.2020
OBJEM
Milí žáci, přepište prosím do sešitu a nebo vlepte.
Posílám příklady a jejich řešení.
1. Zadání: Z nádrže protékajícího WC každou minutu vyteče 250 ml vody. WC protéká celou noc (to je přibližně 8 hodin). Kolik litrů vody proteče?
Řešeni:
V1 = 250 ml
t1 = 1 min.
V2 = ? l
t2 = 8 hod.
t2 = 8 . 60
t2 = 480 min.
V2 = t . V
V2 = 480 . 250
V2 = 120 000 ml = 120l
( V – objem, t – čas )
2. Zadání: Akvárium o rozměrech 50 x 20 x 40 cm (šířka x hloubka x výška) je do výšky 35 cm naplněno vodou. Jaký je objem vody?
Řešení: a = 50 cm
b = 20 cm
c = 35 cm
V = ? ml
V = a. b. c
V = 50 . 20 . 35 = 35 000 ml = 35 l
( použili jsme vzorec pro kvádr )
Úkol: Akvárium o rozměrech 60 x 50 x 30 cm (šířka x hloubka x výška) je do výšky 28 cm naplněno vodou. Jaký je objem vody? Výsledek uveď v litrech. Těším se na výsledky :).
1.6.2020
Milí žáci, provedeme dva pokusy a ověříme si, že:
1l=1kg a 10dcl = 1l
----------------------------------------------------------------
Proveď zápis do sešitu.
1. Váží 1l = 1 kg ?
(zvaž nádobu, ve které budeš odměřovat, nalij poté 1l vody a zvaž, nezapomeň odečíst hmotnost nádoby)
2. 10dcl = 1l ?
(odměř si 1dcl a desetkrát přelij do nádoby, změř zda ti vyšel 1l)
Budeš – li postupovat správně a měřit přesně, měly by ti vyjít správné výsledky. Napiš mi, jestli se ti měření povedlo.
8.6.2020
Milí žáci, posílám řešení zadaného úkolu.
Úkol: Akvárium o rozměrech 60 x 50 x 30 cm (šířka x hloubka x výška) je do výšky 28 cm naplněno vodou. Jaký je objem vody? Výsledek uveď v litrech.
Řešení:
a = 60 cm
b= 50 cm
c =28 cm
V = ?
---------------------------
V = a . b . c
V = 60 . 50 . 28
V = 84 000 ml = 84 l
Odpověď: Objem vody v akváriu je 84l.
Dějepis
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
20.04. – 24.04. 2020:
- Zasílám krátké výpisky k novému tématu. Výpisky si nemusíte přepisovat. Platí jako vždy, kdo může – vytiskne si výpisky a nalepí do sešitu, kdo nemůže – dostane výpisky až se uvidíme.
- Nová látka je v uč. str. 112 – 113, ale pročtěte si i učebnici str. 110 – 111, především na str. 111 máme mapu a můžete si projít přírodní podmínky, řeky, názvy měst, moří.
- Nezapomeňte na zajímavosti v záložkách učebnice, odpovězte na otázky, které jsou na str. 112 – 113 na lištách/v záložkách.Téma: Starověká Itálie – budoucí vládkyně Středomoří
- Latinská slova tvoří základ mnohých slov používaných v současnosti. Odhadni a napiš současnou českou podobu původních slov (slova si zapiš do sešitu a až budeme ve škole, vše si společně přečteme).
- Itálie leží na Apeninském poloostrově omývaném Ligurským, Tyrhénským, Jónským a Jaderským mořem (a už vyhledáváme všechna moře na mapce. Itálie je právem označována jako Vládkyně moří
- Nejvýhodnější k osídlení byly nížiny, které však tvoří jen jednu pětinu povrchu Itálie.
- Postupně poloostrov osídlily kmeny Ligurů, Italiků, Latinů a Etrusků.
- Lidé začali osídlovat území starověké Itálie pro jeho výhodnou polohu a přírodní podmínky.
- Dorozumívacím jazykem se později stala latina.
- Dnes se tímto jazykem již běžně nehovoří, používá se však např. v lékařství, v advokacii, v biologii.
Receptum …………………………….. cometa (vyslovujeme ko-) ………………………….. mathematica (vyslovujeme-ika)…………………………….definitio (vyslovujeme –ýcio)………………………………, terminus ……………
NAUČTE SE NĚKOLIK LATINSKÝCH SLOV
l i b e r – kniha g r a m m a t i c u s – učitel e p i s t o l a – dopis
Ať se Vám práce daří !
učivo do 3.5.
- Zasílám výpisky k tématu „Starověký Řím – Jak víme, že to bylo právě tak?“. PROSÍM, kdo si může výpisky vytisknout, vytiskne a založí do sešitu. Kdo nemůže – nezoufá – výpisky dostane až se sejdeme.
- Výpisky si řádně pročtěte. Kdo bude chtít zjistí, co vypráví pověst o založení Říma??? Na konci textu najdete úkol pro vás!!!!
- Nové téma najdete v učebnici na str. 114 - 117, prohlédněte si fotografie, které se vztahují k našemu tématu, nezapomeňte si přečíst poznámky na lištách a zkuste si odpovědět na otázky, které najdete v lištách učebnice.
- Jak vznikl starověký Řím??
- Možná někdo z vás slyšel nebo četl o legendě o založení Říma??
- Proč se stala vlčice symbolem města Říma???
- Budu ráda když si najdete pověst o založení nedobytného Říma - příběh o dvou bratrech (Romulus a Remus) a přečtete. O legendě si společně určitě povíme.
Starověký Řím – Jak víme, že to bylo právě tak?
- O dějinách starověkého Říma se dozvídáme z archeologických nálezů, písemných záznamů a dalších pramenů, například z mincí.
- První římští historikové se nazývali analisté. To proto, že sepisovali záznamy, v nichž se můžeme dočíst např. o válkách. Psali je každý rok, a proto se jim česky říká letopisy, latinsky annales (anály).
- Známými římskými dějepisci byli Tacitus, Livius i římský politik a vojevůdce Caesar.
- Město Řím vzniklo na území dnešní Itálie v 8. století př. n. l. Příběh o dvou bratrech dvojčatech měli sice Římané rádi, ale skutečnost byla jiná. Jaká?
- Město Řím založili obyvatelé malých zemědělských osad rozmístěných na ?kolika – sedmi pahorcích kolem řeky Tiberu. Vysušili mokříny, vybudovali veřejné náměstí a kolem města postavili zdi.
- V té době měli ještě na okolním Apeninském poloostrově velký vliv Etruskové (dobří zemědělci, zpracovatelé železa a zruční stavitelé). Narůstal však vliv i Latinů. Oba národy pak společně s dalšími vytvořili obyvatelstvo Říma – Římany.
- Archeologové se domnívají, že Řím ve skutečnosti vznikl jako sídlo etruských králů, kteří tuto oblast ovládli. Římané etruské vládce nenáviděli, vyhnali je a začali si vládnout sami. Bylo pro ně nepřijatelné přiznat, že jejich město založili právě Etruskové.
- Řím bylo centrem jedné z největších starověkých říší na světě.
- Zpočátku Římu vládli králové (šlo o království) – avšak neměli neomezenou moc. Volilo je shromáždění svobodných občanů – sněm a radila jim rada starších – senát.
- Svobodní občané se dělili na potomky zakladatelů města (patricije, jež měli všechna práva) a potomky přistěhovalců (plebejce, jež měli jenom některá práva, např. mohli být vojáky, ale nemohly zastávat úřady).
- Jedním z úkolů krále bylo vést vojsko při obraně. Roku 510 př. n.l. vyhnali Římané posledního krále a Řím se stal republikou.
- V čele republiky stáli (vždy na jeden rok zvolení) dva nejvyšší úředníci (zvaní konzulové). Ti byli veliteli armády a zodpovídali se senátu.
- Římskou republiku poznamenaly spory mezi patriciji a plebejci a řada válek.
- Spory vyústily v sepsání zákonů (vydaných na měděných deskách) znamenajících stejná práva pro všechny svobodné občany (ne pro otroky).
- Války vedly k ovládnutí celé Itálie a potom i k ovládnutí celého Středomoří r. 146 př.n.l. (z ovládnutých cizích území vznikly tzv. provincie).
- Nejznámější byly boje proti městu Kartágu (punské války) a proti Keltům.
- Římská republika měla stále větší problémy zvládnout nespokojenost svých obyvatel. Musela se pokusit vyřešit starosti chudých občanů (bezzemků) i vzpoury otroků.
- Výsledkem bylo převzetí moci jedním vládcem – tím se stal Julius César (ale to už bude příběh jiné kapitoly).
Důležité pojmy:
- Antika - jde o označení řeckého a římského starověku
- Republika – nový druh státu, v němž nevládl král, ale zvolení nejvyšší úředníci
- Konzul – v Římě nejvyšší zvolený úředník
- Provincie – ovládnutá cizí území spravovaná římskými úředníky
- Bezzemci – svobodní občané, kteří přišli o svoji zemědělskou půdu
ÚKOL: 1) Zjistěte, co vypráví pověst o založení vaší obce nebo města v blízkém okolí???
2) Každý znak města nebo obce je sestaven ze symbolů, které se vážou k minulosti nebo
současnosti místa. Vysvětlete, co znamenají symboly ve znaku vaší obce nebo blízkého
města?? Znak si můžete nakreslit do svých sešitů.
učivo do 10.5.
- Národní muzeum, kde je možné zopakovat si již probrané učivo případně objevit učivo, které nás teprve čeká. Rozhodně se podívejte na téma "vydejte se za poznáním do Panteonu", které si pečlivě prohlédněte/poslechněte a je tu i možnost vyplnění pracovního listu.
https://www.ctm-academy.cz/objevitelske-soboty/objevitelske-ne-soboty-online
učivo do 17.5.
http://www.uschovna.cz/zasilka/YO2XIZKHYKESHT4N-26G
učivo do 7.6.
http://www.uschovna.cz/zasilka/YV3TIYHL3DW3JPWD-ANH
učivo do 14.6.
http://www.uschovna.cz/zasilka/ZB659R3UDSWTJEF4-VT2
učivo do 21.6.
http://www.uschovna.cz/zasilka/ZG6U8Z7JZSZR9SD3-74S
Hudební výchova
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Inspirace na duben
www.uschovna.cz/zasilka/WQZALG9AKYY22GXA-YP2
Hudební nabídky pro měsíc květen je možné plnit průběžně v rámci možností.Pokud budete potřebovat informaci, můžete se na mě mailem obrátit.
Děkuji a přeji vše dobré
Mgr. Eva Mokrá dipl.um.
www.uschovna.cz/zasilka/XXKP93XIDK6HHD4R-36T
Nové učivo
www.uschovna.cz/zasilka/YIYJG75XFPZN3ASW-8PN |
- učebnice - stručné výpisky - strany 56 - 62
- pracovní list: http://www.uschovna.cz/zasilka/YSM9NDF5C2CYED72-6XP
- video o ochraně půdy: https://www.youtube.com/watch?v=Hzr8f1c3tbc&t=105s
- projděte si v učebnici strany 46 - 55 a udělejte si krátké výpisky
- zde je pracovní list k procvičení: http://www.uschovna.cz/zasilka/XU8K2L2H6BLYHJ4E-7UY
- zde jsou uvedené odkazy, na které se můžete podívat:
- 10 nejvýznamnějších řek: https://www.topzine.cz/top-10-nejvyznamnejsich-rek-sveta-v-hlavi-roli-pirane-i-nabozenstvi
- Kde pramení amazonka? https://edu.ceskatelevize.cz/kde-prameni-amazonka-nejdelsi-reka-sveta-5e441a36f2ae77328d0a6919
- Panamský průplav: https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-byl-otevren-panamsky-pruplav-15-srpen-151962
- Aralské jezero: https://dvojka.rozhlas.cz/vyschne-cele-aralske-jezero-7606832
- Přehrady (50 minut, jen pro milovníky velkých staveb): https://www.youtube.com/watch?v=oYvE6V3O5u0
Téma 2: Atmosféra- doporučuji vypracovat do 26. 4.
- atmosféra: udělat si výpisky - učebnice 33 - 35
- doporučené videa:
- počasí: udělat si výpisky - učebnice 36 - 39
- úkol - popiš počasí panující ve středu 15. 4. a popis zašli e-mailem - jednička tě nemine
- Příklad: Bylo polojasno, teplota 18°C, beze srážek a vanul slabý západní vítr. (na popis větru se hodí tabulka na straně 40)